Jak na SEO v roce 2019 – nejvyšší čas reagovat na těchto 9 trendů

Jak na SEO v roce 2019 – nejvyšší čas reagovat na těchto 9 trendů

Čeká nás revoluční změna, která zásadně ovlivní, jak na SEO v roce 2019? Jaké budou klíčové faktory úspěchu? Budeme čelit nástrahám vyhledávačů, o kterých se nám zatím ani nezdálo?

Můžete se mírně uklidnit.

Pro rok 2019 se nečeká v oblasti SEO žádná dramatická změna. Mnohé trendy pro rok 2019 nejsou ani zvlášť nové. Ale možná právě proto jsou o to důležitější. Pokud jste je nezachytili včas, máte v jejich řešení mezery, nedořešené věci a nepustíte se poctivě do práce ani letos, může vám ujet vlak. Najít superakčního konzultanta SEO, který vám jedoucí vlak pomůže dohonit, nemusí být ani snadné, ani levné.

Jak na SEO v roce 2019, abyste neztratili krok s trendy

Neotálejte. Začněte ihned a nejlíp tím, že si projdete následujících 9 trendů a upřímně si zodpovíte, jak se vám daří jít jim naproti. Hodit se vám budou i tipy, co si v praxi pohlídat, abyste se s každým z nich zdárně popasovali.

1. SEO pro mobily aneb nezapomínejte na mobile-first indexing

Optimalizovat pro mobilní zařízení je teď o to důležitější, že Google v roce 2018 zavedl mobile-first indexing. Pro hodnocení a indexaci vašeho webu tak Google použije mobilní verzi vaší stránky.

Časy, kdy jste se mohli spokojit jen s tím, že pro váš web máte i mobilní verzi, tak definitivně odvál vítr dalšího technologického pokroku. Uživatelé přistupující na váš web z chytrého telefonu si teď zaslouží vaši mimořádnou pozornost. Musí dostat ten nejlepší uživatelský zážitek a vy se o něj musíte postarat.

Co si pohlídat:

  • Mějte mobilní verzi webu, nejlépe responzivní design.
  • Kontrolujte všechny technické parametry SEO také při zobrazování na mobilu a vše, co ovlivňují (např. vliv na rychlost načítání).
  • Věnujte zvýšenou péči UX pro mobily, viz další bod.

2. Nezanedbávejte UX ani UX pro mobily

Svým návštěvníkům byste měli dodat co nejlepší uživatelský zážitek neboli UX (user experience), aby na vašem webu zůstali co nejdéle a provedli akci, kterou po nich chcete. Uživatelský zážitek tak přímo ovlivňuje váš obchodní úspěch.

Kromě toho však UX nabývá na významu i při optimalizaci pro vyhledávače. Jinými slovy – UX nemá vliv pouze na to, zda uživatel na vašem webu zůstane, ale i na to, zda se na něj vůbec kdy podívá. Pokud nebudete věnovat uživatelskému zážitku náležitou pozornost, nemusíte se umístit v organických výsledcích vyhledávání a žádní návštěvníci k vám tudy nepřijdou.

Za všechno může RankBrain

Množství času, který návštěvník na vaší stránce stráví, má totiž vliv na tzv. RankBrain, a ten je třetím nejdůležitějším hodnotícím signálem v algoritmu Googlu.

RankBrain měří, jak uživatelé interagují s výsledky vyhledávání. Zaměřuje se na to:

  • který výsledek vyhledávání na stránce si uživatel vybere,
  • zda jej tento výsledek kompletně uspokojí.


Je tedy důležité nejen věnovat péči tagům title či meta description, ale veškerému obsahu. Vyhledávač zajímá, jestli uživatel po kliknutí na daný výsledek našel, co potřeboval, nebo web po pár sekundách opustil, aby se odpověď na svůj dotaz pokusil najít jinde.

Aby návštěvník neodešel, musíte mít na stránce nejen kvalitní obsah, ale také dobře vyřešené UX. Jestliže bude text špatně čitelný nebo se na stránce nebude dát dobře a rychle orientovat, nezískáte ani zákazníka, ani dobré hodnocení vyhledávačem.

Jelikož už víte, jak důležitá je při optimalizaci pro vyhledávače mobilní verze vašeho webu, můžete si sami odvodit, že rozhodně nesmíte zapomenout vyladit také UX pro mobily. Musíte poskytnout mimořádný uživatelský zážitek na všech verzích zobrazení vašeho webu.

Co si pohlídat:

  • Sjednoťte obsah obou verzí. Na mobilní verzi neskrývejte žádné texty, které se zobrazí až po stisku nějakého tlačítka.
  • Testujte mobilní verzi s reálnými lidmi. Nespokojte se s technicky bezchybným fungováním, ale ověřte si, že ovládání je skutečně pohodlné a nečiní nikomu potíže.
  • Tvořte obsah, který se dobře a rychle konzumuje a podává komplexní odpovědi.
  • Investujte větší úsilí do optimalizace CTR, viz další bod.

3. Optimalizace CTR jako bojový prostředek pro trvalé obsazení SERPu

Další oblastí, na kterou byste se měli v roce 2019 zaměřit, je zvyšování míry prokliku z vyhledávače. A není to jen z už zmíněného důvodu, že CTR ovlivňuje RankBrain. Optimalizace CTR je totiž také lékem na neduhy, kterými výsledky vyhledávání trpí den ode dne víc.

Zaznamenali jste už, jak se zvětšuje množství prostoru, které na stránce s výsledky vyhledávání zabírá obsah produkovaný samotným vyhledávačem? Nejde jen o počet placených výsledků vyhledávání. Vyhledávače se neustále učí nové věci a jsou čím dál tím chytřejší. Nepotřebují už tak vaše stránky, aby dodaly uživateli odpověď na jeho dotaz. Požadovanou informaci umí poskytnout samy přímo v SERPu.

Bohužel tento trend v budoucnu dále posílí. Dostat se na první stránku s výsledky vyhledávání bez využití placené inzerce tak bude stále těžší. A bude i složitější si v tom malém prostoru místo udržet.

Co si pohlídat:

  • Neustále laďte všechny faktory, které mají vliv na CTR.
  • Usilujte o to, abyste se dostali do Featured Snippets, viz další bod.

4. Uspět ve Featured Snippets se vám mnohonásobně vyplatí

Co je to Featured Snippet?

Featured Snippet je obsah, který Google zobrazí jako odpověď na uživatelův dotaz ve speciálním bloku v horní části stránky s výsledky vyhledávání. Jde o vybraný úryvek textu pocházející z webové stránky, která na daný dotaz poskytla nejlepší odpověď. Blok obsahuje dále odkaz na tuto stránku, název stránky a adresu URL.

Odkazy ve Featured Snippets mají skvělou pozici na stránce s výsledky vyhledávání. Je tedy jen logické, že získávají velkou míru prokliků.

Nenastavujte záda příležitostem, jak se dostat do Featured Snippets

Neexistují žádné tagy, kterými obalíte svůj text, abyste se mohli umístit ve Featured Snippets. Google si vybírá zcela sám, jestli poskytne odpověď na dotaz také ve formě Featured Snippet a odkud úryvek textu převezme. Pravděpodobnost, že uspěje zrovna váš text, však samozřejmě můžete ovlivnit.

Co si pohlídat:

  • Kvalitní musí být celá stránka a její obsah. Texty do Featured Snippets pocházejí ze stránek, které se na daný dotaz už dobře umísťují samy o sobě.
  • Vytvářejte návnady. Procházejte své texty a přemýšlejte, jaké části můžete přetvořit do podoby otázka + krátká odpověď. Nejčastěji jde o různé definice, jakou může být například vysvětlení pojmu Featured Snippet v tomto textu.
  • Zpracujte odpověď do jednoho samostatného odstavce o délce 40 až 60 slov.

5. Zvyšují se nároky na kvalitu obsahu

Už dávno nejde jen o to, jestli se klíčové slovo nachází na těch správných místech jako v nadpise nebo URL adrese. Vyhledávače vynakládají značné úsilí, aby dokázaly posoudit, jestli se stránka zaobírá skutečně přímo daným tématem a rozebírá jej do hloubky tak, aby už návštěvník Googlu nemusel hledat znovu.

Kvalitní obsah je pro vyhledávač významným signálem. Google se v rámci velkého updatu svého vyhledávacího algoritmu (v druhé polovině roku 2018) zaměřil právě na posílení principu E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), kterým hodnotí kvalitu webů.

Podstatnou se tak víc než dřív stává autoritativnost a důvěryhodnost webu. Vyhledávač bude sledovat nejrůznější signály, které mu dají zprávu, jestli tyto podmínky váš web splňuje.

Dva příklady.

Google už nějaký čas řeší, jak rozeznat pravdivé informace a jestli jim sdělení na webu odpovídá. Tvrzení, která dokáže ověřit, proto může zkontrolovat i na vaší webstránce.

Google chce, aby tvůrce obsahu byl expertem na danou problematiku, a bude se snažit ověřit odbornost konkrétní značky, firmy i autora textu. Nejdřív tedy chce zjistit, kdo tvůrcem je, a pomocí informací, které už o tomto subjektu má, zhodnotí, jestli je expertem.

Co si pohlídat:

  • Budujte i nadále autoritativní weby.
  • Tvořte obsáhlé a vyčerpávající odpovědi. Může jít například o kompletního průvodce, detailní návod a články typu „Všechno, co potřebujete vědět o…”.
  • Pro každou z podstránek webu si upřímně odpovězte na dotaz, čím si právě ona zaslouží být na první pozici. V případě nepřesvědčivé odpovědi ještě zapracujte na jejím obsahu.
  • Fakta, která si můžete ověřit, ověřte. Nečekejte, až to za vás udělá Google.
  • Mějte vyplněnou stránku O nás, kontaktní stránku, představte odborníky, kteří pro vás pracují, a co už dokázali.
  • Věnujte pozornost také obsahu, který o vás publikovali ostatní, viz další bod.

6. Pečovat o váš brand v online světě je klíčové i kvůli SEO

Google si dělá obrázek o vaší autoritě v oboru z veškerých informací, které o vás zjistí. Důležitý je i kontext, ve kterém se o vaší značce píše. Špatné reference a stížnosti na vaši firmu snižují vaši reputaci i před vyhledávačem.

Co si pohlídat:

  • Monitorujte zmínky o vašem brandu.
  • Zjistěte, jak se v tomto směru daří vaší konkurenci (jakým je asi online expertem), inspirujte se a snažte se být lepší.
  • Zmiňujte svou značku všude, kde je to přirozené.
  • Motivujte spokojené zákazníky k pozitivní zpětné vazbě.
  • Naveďte své zákazníky, aby se vyvarovali vágním recenzím typu „Jsou to profesionálové ve svém oboru. Tuto firmu můžu jedině doporučit,“ ale aby udělili konkrétní zpětnou vazbu (jakou firmu doporučují, v jakém oboru jsou to profesionálové, s čím konkrétně jste jim pomohli atd.)
  • Spolupracujte s blogery a influencery obecně.

7. Vyzkoušejte recept, jak si upéct chutné umístění ve výsledcích vyhledávání díky videu

YouTube je druhý největší vyhledávač na světě. Pro určité typy dotazů je dokonce populárnější než sám Google a v těchto případech je YouTube prvním místem, kde uživatel hledá odpověď na svůj dotaz. Svá videa proto určitě stojí za to na YouTube nahrát.

A jelikož YouTube patří Googlu, světová jednička ve vyhledávání ráda nabízí odkazy na YouTube videa i v SERPu. A to nejen v hlavním vyhledávání, ale odkazy na video ochotně propašuje i do výsledků vyhledávání mezi obrázky.

Co si pohlídat:

  • Tvořte videa, protože ne tak dokonale natočené je video je pořád víc než žádné video.
  • Optimalizujte videa pomocí výstižně vyplněných informací o jeho obsahu.
  • Videa nahrávejte na YouTube.
  • Videa ze svého YouTube kanálu vkládejte i do svých textů.

8. Technické parametry SEO můžou zhatit vaše úsilí

S tím, jak jde vývoj webových prezentací kupředu, bude stále důležitější rozumět optimalizaci pro vyhledávače také po technické stránce. Musíte vědět nejen, jak mít správně vyřešenou filtraci produktů, jak řešit stránkování na blogu, ale také jak si počínat, pokud na webu pracujete s Java Scriptem či dalšími technologiemi. Musíte umět posoudit technické řešení webu – jestli je dobře připravené také z hlediska optimalizace pro vyhledávače.

Chyby v této oblasti můžou v určitých případech způsobit i to, že se váš web bude načítat rychlostí, s jakou pracují české soudy, nebo jej Google či Seznam vůbec nebudou indexovat.

Co si pohlídat:

  • Technické seo za vás pravděpodobně nevyřeší jen tak někdo. Musíte mít šikovné IT oddělení, které rozumí, jak se dělá SEO po technické stránce nebo si obstarejte dobrého SEO konzultanta.

9. Optimalizujte pro hlasové vyhledávání

Nejsilnějším trendem v zahraničí je nárůst hlasového vyhledávání. Přestože složitost češtiny rozvoj tohoto trendu u nás zatím brzdí, hlasové vyhledávání se časem rozšíří i u nás.

Hlasoví asistenti Googlu by mohli podporovat češtinu už v roce 2019. A i pokud by nástup hlasového vyhledávání přišel později, dorazí stoprocentně. Už dnes se tak můžete dívat na zkušenosti ze zahraničí, což je velká výhoda. Už dnes můžete psát obsah, který splní kritéria, aby se dal dobře vyhledávat také pomocí hlasu.

Co si pohlídat:

  • Musíte nejdříve vytvořit takový obsah, který se bude výborně umisťovat na top pozicích v klasickém textovém vyhledávání. Což je známka, že jde o relevantní a kvalitní obsah.
  • Největší šanci uspět také v hlasovém vyhledávání má obsah, který se už zobrazuje ve Featured Snippet. Dbejte tedy zároveň na všechna doporučení, abyste se tam se svým obsahem dostali.
  • Otázky, které mohou uživatelé vyhledávači klást, zakomponujte do textů na webu. Doplňte je samozřejmě o co nejlepší a nejvýstižnější odpovědi.
  • Mějte připravené hlavně odpovědi, jak fungují vaše produkty, jak se dostat k vaší prodejně, jaká je otevírací doba nebo jaká je cena vašich služeb.
  • Chybu rozhodně neuděláte, když připravíte slovníček pojmů ze svého oboru.


Takže teď už víte, co vás čeká, a tak hurá do práce. Budete dbát na SEO a UX pro mobily a optimalizovat CTR. Tvořit budete kvalitní a autoritativní obsah nejlépe i tak, abyste se mohli umístit ve Feature Snippets a byli připravení také na nástup hlasového vyhledávání. Do svého obsahového plánu nezapomenete zahrnout video. Budete si hlídat nejen svou online reputaci, ale také technické parametry SEO.

Jsou to nejvýraznější oblasti SEO pro rok 2019. Věnujte se jim a čeká vás odměna v podobě rostoucí návštěvnosti z vyhledávačů. Nebo máte obavy, že to nepůjde až tak snadno? Co myslíte, který z těchto trendů vám dá nejvíc zabrat? Napište do komentářů, který trend vítáte s otevřenou náručí a z kterého máte nejmenší radost. 

Chtěli byste se dozvědět více?

Postrádáte pro váš projekt specialistu na SEO?

Napište nám nebo zavolejte a informujte se o tom, co pro vás dokážeme udělat!

Topranker.cz s.r.o. – Online Marketingová Agentura

Renata Dohnalová